BIOGRAFIA

 

Pauli Antero Mustajärvi on vuosien varrella ikonisoitunut tekojensa kautta suomalaiseen kansakunnan yhteiseen muistiin Pate Mustajärvenä. Niin Popeda-yhtyeen veturina kuin sooloartistina Patesta on muovautunut tunnettavuudeltaan joulupukkia hätyyttelevä suomalainen hahmo, jonka julkikuvassa todellisuus ja taru paiskaavat iloisesti kättä. Yhdessä myytistä sekä lihasta ja verestä on muovautunut Pate Mustajärvi, mies, josta on moneen, ja josta jokaisella kuuluu olla tietoa tai ainakin mielipide.

Nuoruudessaan hetken aikaa ”oikeissa töissä” muun muassa Lokomon hitsarina toiminut Mustajärvi aloitteli musiikin tekemistä Tampereen Ikurin kaupunginosassa ja sen autotalleissa jo 70-luvulla. Kaveripiiristä kasaantui Popeda, yhtye joka on vieläkin olemassa ja edelleen oleellinen osa nykyisin ainoan alkuperäisjäsenensä Mustajärven menneisyyttä ja nykyisyyttä.

Vaikka Popeda on aina ollut ahkera yhtye, keikkoja on tehty paljon ja levytystahti on ollut kiitettävä, on Mustajärvellä riittänyt virtaa rakentaa yhtyeen rinnalla omaa menestyksekästä soolouraakin. Tähän päivään mennessä Mustajärvi on ehtinyt levyttää 12 sooloalbumia, julkaista kolme kokoelmaa sekä vierailla lukemattomien muiden suomalaisten artistien levyillä.

Soolouran aloituksena voidaan pitää Juice Leskinen Grand Slamin soittajien kanssa vuonna 1983 levytettyä ”Elämässä pitää olla runkkua” / ”Yhdessä itkien” -sinkkua. Sinkku oli hitti ja aloitti Mustajärven ja Leskisen työtoveruuden.

Pate ja Juice myös ystävystyivät ja heidän toveruuden tie tuli päätökseen, kun Leskinen menehtyi vuonna 2006. Vasta kolmea vuotta myöhemmin Mustajärvi oli valmis levyttämään Leskisen kappaleita, niitä jotka koskettavat häntä itseään eniten. Ennen kuolemaansa Juice rustasi Patelle kaksi biisiä, jotka säilyivät pöytälaatikossa. Biisit olivat ensi kertaa kuultavissa vuonna 2009 julkaistulla ”Ollaan ihmisiksi” -levyllä.

Ensimmäinen sooloalbumi oli vuonna 1984 julkaistu ”Nyt”. Kyseessä oli levyä varten kasatulla kokoonpanolla äänitetty lajitelma käännösbiisejä, kaikki Mustajärven omia suosikkeja.”Nyt”-levyn kappaleista ovat jääneet elämään mm. nimibiisi ”Nyt”, ”Tuhkaa” ja ”Eddie”. Mustajärven karismalla uskaltauduttiin pureutumaan niinkin vaikeaan palaan, kuin ”Born to be wild”, joka kajahtaa tällä levyllä Paten omana suomennoksena ”Villiksi syntynyt”.

Popedan ja Mustajärven suosion kasvun myötä toiselle soololevylle, vuoden 1988 ”Lago Nerolle” rohkaistuttiin palkkaamaan sen hetken nimekkäintä rockkermaa aina tuottajaneroa T.T. Oksalaa myöten. Patella oli jälleen rohkeutta ottaa käsittelyyn ”koskemattomiksi” julistettuja klassikoita, kuten Elton Johnin ”Your song” (”Sinun laulusi”) ja Stingin ”Moon over Bourbon Street” (”Koskipuiston kuu”). Stingin sävelaarteistoon on maassamme uskaltautunut vierailemaan tiettävästi vain kaksi merkittävää artistia, Pate ja Tapani Kansa. Paten suoritus on jäänyt elämään.

Vuonna 1995 julkaistu ”Ikurin turbiini” oli kokonaan lainamateriaalista kasattu Mustajärven sooloalbumi. Käsittelyyn pääsi jälleen Patelle rakkaita biisejä. Levyn kruunaa komea Kikka Laitisen kanssa heitetty ”Kuumat yöt” -duetto, alunperin Van Morrisonin ”Wild Night”. Käännöksiä levylle Mustajärven itsensä lisäksi tekivät Juice Leskinen, Pauli Hanhiniemi ja maisteri Frangén.

Vuoden 1998 soololla ”Vol. 4” toimintatapa muutettiin radikaalisti. Pois jäivät käännösbiisit ja sähkökitarat. Kokonaan uusista, Mustajärvelle sävelletyistä biiseistä oli kaikki ylimääräinen karsittu pois ja toteutus oli lähes akustinen. Mukana oli Mika Sundqvistin vihellyksellä silattu suuri hitti ”Jukeboxin luona”, jonka myötä Patelle löytyi oiva biisintekijäkaksikko Olli Lindholm-Pauli Hanhiniemi. Mukana on myös J. Karjalaisen ”Pohjoisen mies” ja levyn erikoisuus, Anssi Tikanmäen jousisovituksella komistettu Limonadi Elohopean biisintekijän Tero-Petri Suovasen ”Valkeakuulaat”. Siinä Suomi-Filmi kohtaa Ikurin ja outopopin. Kulttuurit kajahtavat yhteen komeasti.

Paten soolouran yksi huipuista saavutettiin vuonna 2000, jolloin julkaistu ”Ukkometso” ja sen J.Karjalaisen ja Timo Kiiskisen yhteistyönä Patelle tekemä nimibiisi räjäyttivät potin. Biisintekijäkaksikko oli sisäistänyt täydellisesti Paten maailman ja jälki on klassikkotasoa. Mukana on muitakin isoja hittejä, mm. todellisen äijäkvartetin (Mustajärvi, Topi Sorsakoski, Jorma Kääriäinen ja Harri Marstio) tulkitsema Jimmy Webb-klassikko ”Mä elän vieläkin” alunperin nimeltään ”Highwayman”.

Popedan riveissä keikkailu ja levyjen tekeminen venyttivät seuraavan soolon ilmestymisen aina vuoteen 2005 asti. Silloin tiskeille tärähti ”Ajan päivin, ajan öin”, jonka nimibiisi oli Lindholm-Hanhiniemi tuotantoa. Levyn suurimmat hitit olivat ”Rokkimakkara”, jo mainittu ”Ajan päivin, ajan öin” ja ”Köyhän miehen peace & love”.

Vuonna 2006 Mustajärven soolotuotantoa juhlistettiin miehen 50-vuotispäivän kunniaksi hänen siihenastisen soolouransa kattavalla tupla-albumilla ”Miehen tie”, jolle oli kerätty kaikki tiukimmin kuulijoiden korviin tarttuneet Pate-hitit.

Keväällä 2010 Pate kiersi Suomen konserttisaleja menestyksekkään N.Y.T.-kiertueen merkeissä. Toukokuussa saatettiin maailmaan jälleen uusi sooloalbumi – reilu puoli vuotta edellisen jälkeen. Tällä kertaa Pate pisti stetsonin päähän ja äänitti levyllisen kantriklassikoita Johnny Cashin hengessä. Cash-albumi sai nimen ”Musta”.

Joulukuussa 2012 käynnistyivät ”Patentoitu”-albumin äänitykset. Albumille kerättiin ja tilattiin materiaalia melkein vuoden ajan, sillä albumi päätettiin koostaa kokonaan alkuperäiskappaleista.  Kappaleita oli tarjolla 50–60, joista loppusuoralle selvinneistä biiseistä Pate valitsi yhdessä tuottajiensa Jani Viitasen ja Pekka Siistosen kanssa 13 parasta kappaletta. Ensimmäiseksi singleksi valittiin Jukka Takalon, Antti Lainaksen ja Vesa Holmalan Patelle räätälöimä “Patarouva ja ässähai”. Kakkossingleksi valikoitui ex-Popeda -kitaristi/basisti Markku Petanderin säveltämä ”Kauneuden valssi”.

Vuoden 2014 aikana Mustajärvi valmisteli 10. sooloalbumiaan, jolta kuultiin saman vuoden aikana ”Parempaa elämää” -kappale ja uuden vuoden alkajaisiksi ”Ei luotu kestämään”. Albumi sai nimekseen ”Taivas on täynnä” ja kyseisen kappaleen levylle teki Juha Tapio. Pitkäsoitto julkaistiin keväällä 2015.

Mustajärven vuosi 2016 oli erittäin tapahtumarikas ja merkittävä soolouran kannalta. Pauli saavutti heinäkuussa kypsän 60 vuoden iän, julkaisi syyskuussa elämästään kertovan kirjan Pate Ikurista (Docendo) ja lokakuussa päivänvalon näki hänen soolouransa yhteen pakettiin kokoava kuuden levyn boksi ”60”. Kokoelma sisältää 38-sivuisen bookletin täynnä tarinoita kokoelmalle päätyneiden kappaleiden teosta sekä muisteloita niiden takaa.

Juhlavuoden kunniaksi Mustajärvi sai myös oman hopeisen nimikkokorusarjan Ukkometso (Saurum Oy). Korusarjan muotoilussa innoittajana on toiminut lähes kansanlaulun asemaan noussut Ukkometso-kappale, joka on yksi rocklegendan tunnetuimmista teoksista. Korusarjan on suunnitellut Lumoava-korujen suunnittelijanakin tunnettu muotoilija Eelis Aleksi.

Popedan kirmattua kesälomalle vuonna 2017 Mustajärven päässä kehkeytyi ajatus omasta konserttisalikiertueesta sekä uudesta pitkäsoitosta. Kentältä oli kaikunut toiveita moisesta. Rattaat pyörähtivät heti käyntiin, ja ennen vuoden loppua lanseerattiinkin yhdeksän eri kaupunkia kattanut Tyylillä 2018 -kiertue. Edellisen kerran Mustajärvi teki yhtä mittavan soolotuotantoonsa keskittyvän konserttisarjan vuonna 2013. Reilu parituntisessa konsertissa kuultiin listahittejä ja musiikillisia helmiä Mustajärven koko 34-vuotisen soolouran ajalta sekä juuri kiertueen alla julkaistun 2018 – sooloalbumin sisältämiä kappaleita. Kiertue päättyi liki hurmiollisesti loppuunmyytyyn Tampere-taloon.

2018 – albumilta julkaistiin ensimmäisenä singlenä Antti Kleemolan säveltämä ”Suuri tulevaisuus”, joka soi taajaan valtakunnallisilla radioaalloilla. Toinen singlejulkaisu ”Suomen leijona” tuli ulos toukokuussa 2018.

Vuoden 2019 maaliskuussa Teatterin kummitus -kiertue kuljetti Mustajärveä teattereihin ympäri Suomen. Yhteensä 19 parituntisessa konsertissa yleisö sai kuulla ja kokea Mustajärven tulkitsevan legendaarisia, kiertuetta varten uudelleen sovitettuja kappaleita soolouransa varrelta kitarasäestyksellä intiimissä teatterimiljöössä. Säestyksestä vastasi kitaristi Ari “Kankku” Kankaanpää. Musiikillista esitystä höystettin Paten tarinoilla biisien synnystä ja tapahtumista niiden takaa.

Kiertuetta pohjusti singlejulkaisu “Maarit ja Antero”, kappale, joka käynnisti Mustajärven jotakuinkin kadoksissa olleen sanoituksellisen luomisprosessin. Seuraavaksi syntyi “Veljeni Anton”, edellämainitulla teatterisalikiertueella yleisön ehdottomaksi suosiksi ja todelliseksi tunteiden nostattajaksi kivunnut reilu kuusiminuuttinen teos.

Syyskuussa 2019 Mustajärvi julkaisi 12. sooloalbuminsa “Teillä oli nimet, ja kerran te kuljitte täällä”. Pate kuvailee levyä koko uransa henkilökohtaisimmaksi ja syvällisimmäksi tuotokseksi, ovathan sen sanat yhtä kappaletta lukuunottamatta miehen itsensä käsialaa. Sävellyksistä vastaa luottokitaristi Ari Kankaanpää. Keväällä 2020 työpari Mustajärvi-Kankaanpää suuntaa jälleen teatterien lavoille, kun vuorossa on 20 konserttia sisältävä Teatterin kummitus vol. 2 -kiertue.

Levyn julkaisun ja soolokiertueen väliin mahtuu luonnollisesti Popedan syyskiertue.

FACEBOOK

KUUNTELE SPOTIFYSSÄ

BRÄNDITUOTTEET